mandag 17. august 2015

Ukesrapport - Kosthold og trening



I går rakk jeg ikke lage ukesrapport, noe jeg har tenkt å gjøre hver søndag. Jeg holder på å innføre en del gode (bedre) vaner, les mer om det her. Forrige søndag skrev jeg litt om hvordan første uka hadde vært.

KOSTHOLD
Jeg har fortsatt med de gode vanene fra forrige uke.

Frokost:
Cottage cheese med gresk vaniljeyoghurt, gresskarkjerner, chiafrø, litt valnøtter og friske bær.
Søtet med kokosblomstsukker som jeg syns gir en nydelig søtsmak!
Frokosten mekkes sammen på maks 5 minutter.

 Til frokosten drikker jeg et stort glass lunkent vann med noen sitronskiver i, eventuelt sitrondråper.


Lunsj 
Hjemmelagde knekkebrød eller glutenfrie knekkebrød med philadelphia light& hamburgerrygg/kokt skinke, 1/2 eller 1 avokado, paprika og agurk, og gjerne litt lime og sitronpepper.


Salat med mye proteiner i; egg, skinke, kylling og ost.

Tips til en superkjapp salat:
Litt isbergsalat, paprika og agurk blandes med Delikat sin middelhavssalat, som er nydelig på smak og veldig mettende.

MIDDAG
Stort sett helt vanlig med kjøttkaker, kylling, kjøttboller, fisk etc etc, men spiser bittelitt pasta/ris/potet, og så mye grønnsaker som mulig.

KVELDS
Ofte ganske likt som frokost eller lunsj.

MELLOMMÅLTIDER
Grove knekkebrød med baconpostei, phialdelphia-ost med sukkerfritt syltetøy, gjerne litt oppskjærte grønnsaker eller friske bær "til dessert". Prøver også å ikke spise kvelds altfor sent, helst i 19.30-20tida. Men har jeg trent, blir det et lite måltid også etter treninga, som alltid skjer på kveldstid når barna har lagt seg. Gulrøtter og epler er alltid med i veska på jobb.





HELG
Helga er tida for litt utskeielser.  Pizza med karbonadedeig, tomatpurè, paprika, løk og lettere, revet ost på fredag. Walters mandler og potetgull, brus og is ble inntatt, men i langt mindre mengder enn tidligere.

Det ble laget vafler til frokost på lørdag, i en litt sunnere variant, oppskrift kommer i eget innlegg.

TRENING
Treninga har gått rett vest denne uka, her er det bare å ta seg sammen. Kun èn økt med styrketrening.

GENERELT
Her er det bare å innse at et sunt kosthold gjør noe med både kropp og sinn, uten tvil! Mindre stiv i muskler, mindre verking i leddene, kroppen kjennes "lettere" og energien er ganske god gjennom hele dagen. På kveldene er det så veldig mye jeg har lyst til å gjøre, men jeg bli bedre på å gjennomføre 3-4 treningsøkter i uka fremover for å bli sterkere i kroppen.

TIPSSørg for å ha sunne alternativer tilgjengelig i kjøleskap og kjøkkenskap, særlig når sulten melder seg, eller når du har lyst på noe søtt. En god start er de matvarene jeg har ramset opp over. Cottage cheese kan brukes til det aller meste; sammen med musli/yoghurt, i grøt, i omelett, i vaffelrøra eller sammen med annet pålegg og det metter veldig godt. Jeg bruker Philadelphia light nesten som smør, det er kjempegodt både til kjøttpålegg og med sukkerfritt syltetøy på knekkebrød for eksempel.
Det er egentlig ganske enkelt å innføre sunnere vaner, og det begynner å bli en vane hva som skal i handlekurven på butikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar