onsdag 26. august 2015

Proteinrikt havrebrød på 30 minutter




Denne oppskriften er inspirert av noen knallgode "briks" jeg spiste hos min søster i sommer. Disse gir langvarig metthetsfølelse, og er supert alternativ til vanlig brød.

 Personlig syns jeg ikke "vanlig" brød er særlig mettende eller energigivende lenger, antakelig fordi de fleste brødene inneholder for lite proteiner, som gjør at man holder seg mett i flere timer. Når jeg en sjelden gang spiser brødskiver nå, blir magen rar, blodsukkeret svingende og sultfølelsen melder seg fort igjen! 

Okei, nok snikksnakk, nå kommer oppskrift takk!

Jeg lager alt på slump, men sånn ca så her;

Sett ovnen på 200 grader

6 egg
5-6 ss mager kesam, lett creme fraiche e.l.
En god blanding av frø og kjerner du har i skapet, samt havregryn. Jeg blandet denne gangen solsikkekjerner, quinoa, havregryn, linfrø og sesamfrø.
1-2 ts bakepulver

Bland alt til røra er passe tykk. Spre røra godt utover på et stekebrett med bakepapir.

Stek midt i ovnen i ca 20 min.
Riss opp med pizzahjul med én gang de kommer ut av ovnen. Avkjøl på rist.

Tips: Frys ned 2-3 briks i brødposer, og ta opp til frokost/kvelds så er de ferske og gode når de skal spises :-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar