tirsdag 25. august 2015

Nå kosær vi vårs

Jeg er oppvokst i Grenlandsdistriktet, og derfra henger fortsatt noen uttrykk igjen i mitt daglige språk. Favoritten, og nærmest livsmottoet mitt, er "Nei, nå kosær vi vårs." Det gjelder å samle på mange små, gode stunder i løpet av dagen, og se gleden og kosen i dagens første kaffekopp, middagsstunden rundt bordet, kveldsstellet på badet, impulsbesøket fra naboen, tv-stunden med kjæresten om kvelden, eller hva enn det er som vi opplever hver eneste dag.

Utrolig nok funker også uttrykket veldig bra når situasjonen absolutt ikke er i kategorien "kos" eller "ha det fint". Når kaoset råder, barna er litt slitne og leie, lydene når nye rekorder på desibelmåleren, søl må tørkes opp eller noe annet uforutsett og kjipt oppstår - da må jeg innrømme at det er litt gøy å si det. "Nei, nå kosær vi vårs" Da kan jeg garantere at stemninga, ihvertfall mellom de voksne, blir betydelig bedre :-D

Nå er gutta i huset på fotballtrening, og lillemor og jeg kosær vårs med litt My little pony, småslarving om mangt og mye, litt dansing og vinking og en helt egen ro i huset som vi sjelden har på ettermiddagstid.

Husker du på å kose deg litt hver dag?


Her ser det ut som husfrua har litt pussig smak i valg av pynteting på tv-benken. Men det er storegutt sin "lille" samling av figurer til PS-spill. Ordentlig pynt er det ikke så farlig med ser det ut til.
En kopp kaffe og ei beta te kæffien. Også et favoritt-uttrykk. Beta'n var idag Bountyen fra forrige innlegg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar