mandag 3. august 2015

Livsstilsendring og inspirasjon




I løpet av høsten ønsker jeg å komme igang med en livsstilsendring, med flere gode vaner. Jeg ønsker å kunne yte best mulig både på jobb og hjemme, rett og slett være den beste versjonen av meg selv. Ute i bloggverdenen, magasiner, tv osv er det en jungel av tips og råd og man kan bli helt ør i hodet av å orientere seg. Det er mange delte meninger fra mer eller mindre eksperter innenfor trening, helse og livsstil om hva som er sunt og usunt.
                               


Jeg tror derfor det er lurt å velge seg ut noen "inspiratorer", noen du føler apellerer til deg og det du ønsker å oppnå. Jeg tror at det viktigste man kan gjøre, er å være realistisk, og ikke prøve å gape over for mye på en gang, innføre noen få gode vaner ad gangen. Samtidig er det viktig, tror jeg, å jobbe strukturert med en plan,  planlegge uka og fortsette med ditt opplegg selv om det tar tid å oppnå resultater.

Her er noe av det jeg ønsker å oppnå:
- Jeg vil bli sterkere i kroppen, mykere i leddene/mindre stiv og støl.
- Jeg vil komme til et punkt der jeg kjenner jeg har overskudd og energi, og ikke føler at dagligdagse ting er et ork. Jeg vil løpe etter barna mine, dra dem på akebrett, gå turer i marka og på fjellet, springe, hoppe, danse og herje med dem uten å bli "kaputt". Jeg vil at barna mine (og selvfølgelig mann, venner og andre) skal smittes av min entusiasme og livsglede, som jeg egentlig har i bøtter og spann!
- Jeg vil bli bedre på struktur og orden, hjemme og på jobb! Dette handler altså ikke kun og kosthold og trim, men også andre faktorer for å ( for min del) få en bedre hverdag.
- Forhåpentligvis blir jeg kvitt, eller hvertfall bedre av, mye migrene og hodepine hvis jeg blir i bedre fysisk form og lærer gode metoder for stressmestring.


Jeg vet at for å klare dette, må det endres på flere ting. Jeg har allerede god erfaring innenfor bl.a yoga, litt meditasjon, styrketrening og kostholdsvaner som jeg vil bli enda bedre på. Og jeg vil hente inspirasjon fra andre bloggere, magasiner osv som jeg selv tror på, og dele videre på bloggen.

Jeg lyver hvis jeg påstår at det ikke også handler om å ønske synlige forandringer  kroppen. Men i jungelen av treningsbloggere kan man jo miste motet litt av alle de grisefine bildene av godt trente og flinke, flotte damer - samtidig som det i stor grad også inspirerer, ihvertfall meg! Men jeg tviler på at det vil komme bilder på denne bloggen av før-etter eller hvordan kroppen evt forandrer seg. Jeg ønsker mer å fokusere på, og rapportere om, hvordan jeg føler meg etterhvert som endringene gjøres og nye, gode vaner blir innført. Hva skjer på innsiden? Og, selvsagt, hva skjer fysisk med kroppen?

Er dette noe dere lesere vil henge med på? Vil dere heie meg frem?

( Alle bilder med motiverende ord er henta fra Pinterest)

1 kommentar:

  1. Selvfølgelig skal jeg være med å heie på deg....Dette blir spennende 😊
    Er selv inne i en stor livsstilsendring hvor jeg fra februar til mai gikk ned 11 kg. Uten at jeg gikk på noe diett, men spiste oftere og mindre porsjoner enn tidligere. Og så har jeg jogget/gått tur hver dag. Men det er ikke bare på vekta det har slått positivt ut....mmigrenen min er nesten helt borte, og blodtrykket mitt er normalt igjen 😊
    Nå gleder jeg meg til å komme I gang med hverdagsrutinene mine igjen og kampen mot de neste 10 kg.
    Regner ikke med at de blir like lett å bli kvitt som de første 😊
    Har ikke noen blogger for øyeblikket men bruker min Instagram konto som en slags dagbok for å dokumentere min livsstilsendring 😊
    Lykke til....gleder meg til å følge deg.
    Hilsen ei Finnsnesjenta 😊

    SvarSlett