onsdag 5. august 2015

Knekkebrød



Denne oppskriften er basert på en jeg tidligere har fått fra min gode kollega og venn, Silje, sjekk ut bloggen hennes her , hun inspirerer og motiverer så til de grader til en sunn livsstil!

Oppskriften kan nok variere etter hva man har i skapet, men jeg vil helst ikke ha noe særlig mel for eksempel, og helst mest frø, kjerner og gjerne hakkede nøtter. Da blir de så mettende og gode!

Her er oppskriften jeg brukte idag, alt "på slump" :
Ca 2 dl hver av gresskarkjerner og solsikkekjerner
Noen ss linfrø
Noen ss chiafrø. (Chiafrø kan du lese mer om her . Du får kjøpt dem på feks Sunkost. De koster litt, men de er til gjengjeld svært drøye i bruk, og jeg har sluttet med andre kosttilskudd som feks Omega 3 etter jeg begynte å bruke Chiafrø i maten.)
Noen ss havremel
Noen ss kruskakli
Litt grovt sammalt speltmel
Salt
Ca 1 ts bakepulver
Ca 2,5 dl vann

Alt det tørre blandes, tilsett vann og rør om. Det skal være litt klissete røre. Hell det ut på bakepapir, og spre røren godt utover.

Stek på 170 grader i ovnen i 10 min. Ta brettet ut, og skjær opp i passe store biter med et pizzahjul.
Sett knekkebrødene lenger ned i ovnen, åpne døra litt og stek i ca 15 min til. Tørkes på rist, gjerne over natta til de blir sprø.

Jeg klarte selvfølgelig ikke å vente så lenge, så spiste dem litt myke med godt pålegg, og det går også helt fint! Nå er jeg mett og blid:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar