torsdag 27. august 2015

Overfladiske hverdagsgleder?





Idag blir det litt alvor på bloggen. Jeg har valgt å ha en blogg som i hovedsak skal fokusere på  de små hverdagsgleder. Da er det kanskje noen som tenker "Åå, blææh, så falskt og overfladisk, enda en sånn superpositiv blogger som alltid har det så flott og fint" ... Okei, kan hende ingen tenker sånn, men jeg vil ihvertfall skrive et innlegg om hvorfor jeg er så opptatt av disse smågledene.

Det finnes ingen dager som er helt perfekte. Jeg tror ikke på at en eneste person har en tvers gjennom strålende dag, eller et problemfritt liv. Jeg tror ikke på det. Jeg har sett så mange perfekte fasader som har sprukket, og som i visse tilfeller har avslørt et liv eller et "image" som er langt ifra plettfritt. Det kan ha vært så krevende og energitappende å holde på denne fasaden, og samtidig prøve å navigere seg gjennom store, smertefulle ting at en ikke lenger klarer å se sånne smågleder. 

Når jeg sier at jeg ikke tror på at noen dager er helt perfekte, er det jo selvsagt av egen erfaring. Det kan være mye som skjer som ikke er så gøy, som ikke passer inn i det hektiske tidsskjemaet, og da det er lett å bli amper og frustrert. Men ødelegger det hele dagen? Kan man si at hele dagen er ødelagt hvis man har punktert på vei til jobb om morran? Vel, det valget er jo mitt og ditt. Men det betyr ikke at valget er enkelt, jeg syns heller ikke det er lett å velge å være positiv når noe mørkt egentlig har lyst å ta over styringa. 

Men det er en drivkraft som har blitt sterkere og sterkere, dette med å fokusere på det som er positivt. For meg, er humor og positiv tenking nærmest blitt en overlevelses-strategi, et livsprosjekt, kall det hva du vil. Det er ikke slik at livet er perfekt, hverken før eller nå. Som hos de fleste andre, har det vært store bekymringer, alvorlig sykdom i familie, sorger, skuffelser og til tider en kropp som ikke har fungert optimalt. Det har vært faser i livet der hverdagsgleden ikke har blomstret, men heller vært fraværende. Selvfølelsen har vært på bånn, dagene har vært tunge å komme seg gjennom og jeg syns livet bare har bestått av plikter og lite annet. 

Men drivkraften til å kjempe for å tenke positivt,  å kunne spøke selv når man gråter, til å kjenne litt bobling av glede innvendig hver dag, ja den har vært med hele veien. Noen ganger krever det noe voldsomt med mental trening på å bryte tankerekker og nærmest tvinge hjernen til å skifte kurs, andre ganger går det lekende lett. 

Jeg har hatt et veldig stort utbytte av yoga og medtiasjon når det gjelder dette. Jeg skriver også om kosthold og trening innimellom, men jeg brenner minst like mye for mental trening, og at sinnet skal ha det bra. Det går jo hånd i hånd, trening, kosthold og hvordan man "fungerer" innvendig, det ene påvirker det andre. Derfor mener jeg at skal man ha det godt, og ha overskudd til å se, nyte og finne disse små hverdagsskattene, så er det viktig å ta vare på kropp og sinn, og å forsøke så godt man kan å finne en balanse. 

I den livsfasen vi er i nå, opplever vi dessverre mye trist. Når man er yngre, er man mer skånet for alvorlige ting som skjer, og er kanskje ikke like sårbare. Nå kan liksom alt skje; foreldrene våre kan bli syke eller falle bort, partneren kan bli alvorlig syk eller komme utfor en ulykke, det kan skje noe med barna våre, i det hele tatt - det er nok å bekymre seg for, man vet jo aldri!  Vi skal fungere helst 100% hver eneste dag, for jobben, for familie&hjem og helst stille opp både hist og her. Det er lett å bli slukt av hverdagsstress, og glemme av å glede seg til noe eller over noe. 

Derfor er jeg så opptatt av å stoppe litt opp, puste og kjenne etter hvordan jeg har det innvendig. 
Og jeg velger å glede meg over noe, hver eneste dag. Det kommer ikke av seg selv alltid, men jeg finner alltid noe, uansett. Og dét har gjort livet så uendelig mye rikere og innholdsrikt. Jeg trenger ikke store, spennende eventyr for å finne spenning og livsglede, for meg betyr det å ha det godt i hverdagen ALT. 

Jeg har valgt bort mye, og blitt mer selektiv. Jeg velger hva jeg vil ta inn av nyheter, jeg velger hvem jeg ønsker å omgås, hva slags lyder jeg vil ha rundt meg. Jeg velger i aller høyeste grad hvilke saker jeg engasjerer meg i, eller om det er noe vits i å dele mine meninger med noen som ikke vil lytte. For å kunne ha det bra, må man nok være både litt egoist og sette sine egne grenser. Være tilbakeholden på det man får dårlig magefølelse av, og veldig raus mot alt og alle man får energi eller inspirasjon av. 

Så min misjon er enkelt fortalt at oppi alt vi opplever hver dag, uansett, så er det garantert noe som er fint å se tilbake på når dagen er over. 

Ta deg 5 minutter ikveld før du legger deg, og tenk over hva som har vært bra med denne dagen. 
Å være takknemlig over alt vi har, er tett bundet opp til det å være lykkelig og glad. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar