tirsdag 11. august 2015

Slik kommer du igang med hjemmetrening

Hjemmetrening trenger ikke bestå av å heseblesende forsøke å følge med på en trenings-dvd, der man noe brydd sender engstelige blikk over skulderen i frykt for uønska publikum, mens man snublende, stønnende og rødsprengt innser at man ikke har nubbsjans å henge med i tempoet. Det kan gjøres mye enklere enn som så.


I dette innlegget forteller jeg hva jeg selv gjør og har erfart, så kanskje du lar deg inspirere du også? 
Det finnes nemlig et hav av muligheter for å få mosjonert seg litt uten å ha et svindyrt abonnement på treningssenter, eller jogge milevis etter veien. Misforstå meg rett, treningssenter er helt supert hvis man har mulighet og lyst til å delta på varierte gruppetimer og bruke apparater, jeg har selv frekventert både SATS, ELIXIA og andre senter opp gjennom årene, og hatt stor glede og utbytte av det! 

Jogging etter veien derimot er ikke min greie, men hvem vet, kanskje en gang i fremtiden?

Jeg ønsker å dele noen tips til deg som ikke har altfor høye ambisjoner når det gjelder trening, men som likevel - som meg - gjerne vil gjøre en innsats for kroppen og bli i bedre fysisk form. Og siden det som sagt finnes et hav av muligheter, har jeg her samlet noen veldig enkle tips for komme i gang. 


1. TEKNIKK

Du bør ha deltatt på noen aerobic/styrke-timer i sal, eller på annen måte lært riktig teknikk for å trene styrkeøvelser hjemme, for å få best mulig utbytte og unngå skader. Jeg viser hvilke øvelser jeg gjør, men teknikk, forklaring osv er det som sagt viktig å kunne litt om. Denne kunnskapen er gull verdt, det er ikke lurt å "surre rundt" på egenhånd. Jeg har selv stort utbytte av feks http://webtrening.no, der man kan bli abonnent for kr 79,- pr mnd. Dyktige instruktører, et hav av treningsvideoer, grunnleggende  forklaringer for nybegynnere med god innføring i teknikk og variert varighet på alle videoene. 

UTSTYR

Det finnes mange trimsykler og tredemøller rundt i de mange hjem som står og vansmektes, og i beste fall blir brukt som kles-stativ. Motivasjonen for å starte et nytt og bedre liv kan gjøre at man går litt bananas og investerer i det ene og det andre, og etter en måneds bruk er det stopp. Apparatene forsvinner kanskje lenger og lenger innover i boder, loft og kjellere, før de til slutt legges ut på Facebook eller finn.no for salg. Og det er da du slår til! 
Andres bomkjøp og fallerte drøm om å bli mrs Fitnessqueen, blir nemlig din mulighet til å investere i et bra treningsapparat til en rimelig penge :-) Selv kjøpte jeg en ellipsemaskin brukt for litt over 500-lappen , og den brukes jevnt og trutt til bl.a oppvarming.

Videre kan ei god treningsmatte, en stor treningsball ( fantastisk å bruke by the way), noen strikk og små manualer være fint å ha, og dette koster heller ikke så mye å kjøpe, de finnes i flere prisklasser men det dyreste er ikke nødvendigvis best! 


KLÆR
Mange av kjedebutikkene har egne kolleksjoner med treningsklær, som er et rimeligere alternativ enn sportsbutikkene. Til mitt bruk funker de godt nok i massevis, fra feks H&M, Cubus og Lindex. Det viktigste er at det føles komfortabelt og at svette/fukt transporteres ut så det ikke føles kaldt og ekkelt. Derfor er en dry-fit-topp bedre å bruke enn en vanlig bomullstopp.

Det er 2 ting jeg mener det er viktig å være nøye på:  

1. En god trenings-bh som holder alt på plass. Joda, de er et lite helvette å ta på, og ikke minst av, rene treningsøkta bare det, si! MEN, det er det verdt! Rygg/nakke får fort gjennomgå hvis ikke støtten er god nok. 

2. Gode sko med god demping, særlig hvis du skal hoppe/powerwalke o.l. Det er forferdelig å bruke joggesko som er "nedtråkket", trange eller på noen måte ukomfortable. Dette kan fort bli den dyreste investeringen, men prioriter dette for best mulig utbytte. 

Klær fra Cubus, sko fra www.getinspired.no

EKSEMPEL PÅ TRENINGSPROGRAM, CA 30 MINUTTER
10 minutter oppvarming, til du er god og varm.
Eventuelt trøtthetssig før du setter i gang blir som regel borte, du vekker kroppen! :-)

5-6 styrkeøvelser, 10-15 repetisjoner av hver øvelse x 2 ganger, eller å gjøre så mange repetisjoner av hver øvelse som du klarer i 30 sekunder - 10 sekunders pause - og deretter ny runde på 30 sekunder.
Men nok en gang; sørg for riktig teknikk, bedre å gjøre øvelsene sakte og skikkelig enn å prøve å tangere rekorden for hver runde og slurve med teknikken. Det skal svi, gjerne dirre litt på de siste repetisjonene, men dersom det blir direkte smertefullt - eller at en mageøvelse fører til at ryggen verker - er det bare å stoppe, da har belastningen blitt for hard. Klarer man ikke mer enn 5 knebøy, neivel, da begynner man der, og så øker man heller på etter noen uker når kroppen har blitt sterkere. Poenget er; øvelsene jeg har plukket ut nedenfor, kan utføres av alle, uansett nivå, men man må kanskje i begynnelsen kun fokusere på riktig teknikk og "vekke musklene til liv". Det er en balansegang mellom tålmodighet til å gjøre det ordentlig og ønske om fremgang, det vet jeg alt om og har gått på smell etter smell for at jeg har trent altfor hardt ifht formen jeg har vært i, og så har det sklidd ut av den grunn. 
Jeg tror det er viktig å erkjenne hvilket nivå man er på, uansett hvor lavt det er (selv er jeg fortsatt i relativt dårlig form etter flere år med lite trening), og heller kontinuerlig jobbe seg fremover. Er ønsket om å komme i bedre form sterkt nok, vil det funke. Og det må jeg si til meg selv hver eneste dag, for å minnes på hvorfor jeg vil gjøre dette, selv om det ikke nødvendigvis frister. 

Vel vel, det var mye "prating" , nå over til eksempler på øvelser:
Hoftehev. Trener rumpe/bakside lår.


Planken. Trener magen, og også flere andre muskler i kroppen siden man også må stabilisere. Her er riktig teknikk ekstremt viktig! Dont try this at home uten å vite hvordan øvelsen utføres korrekt.

Knebøy. Trener rumpe og lår.


Utfall. God trening for lårene.

Gode gamle armhevinger. 

Beinhev. Denne svir godt i magan!:-D

Moralen i dette innlegget jeg er: Selv om du av ulike årsaker velger hjemmetrening fremfor senter, bør det taes høyst alvorlig, av respekt for deg selv, kroppen din og tiden du bruker :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar