mandag 9. november 2015

Merker du mørketida?

Det nærmer seg mørketid, og de neste månedene får vi minimalt med dagslys. Heldigvis kommer adventstida og jula midt i alt det mørke, og jeg syns det er så magisk hvordan vi her i nord lyser opp hjemmene våre i denne fina tida. Jeg elsker å se i vinduene i de mange hjem i adventstida, det er ofte stjerner eller adventsstaker i hvert et vindu. 

Og så er det lyset på himmelen, hvordan det kan få en helt fantastisk farge av rødt og rosa om morgenen, og jeg elsker å følge med på himmelen utover i januar når det blir lysere og lysere for hver dag. Å ha det så koselig som mulig rundt seg, tenne litt lys, høre på musikk, glede seg til jul og sysle med det som måtte friste, invitere noen på besøk, se litt tv-serier på Netflix eller gå en fin kveldstur - lista er lang for å få mørketiden til å bli en fin tid. 

Men, til tross for masse som er magisk med denne spesielle mørketida, så kan det være lett å føle seg litt ekstra "tung", trøtt eller nedstemt kanskje? Selv sliter jeg med å komme igang med litt fysisk aktivitet for tiden, og jeg vet jo at det er viktig, særlig i denne perioden. Fysisk aktivitet og vitaminrikt og sunt kosthold spiller en stor rolle for hvordan man har det generelt, og særlig nå. Det er lettere å skeie helt ut når man setter seg i sofaen hver kveld, og kroppen blir slappere og slappere. Det kan jeg signere på, for sånn er det nå. Det er bare jeg som kan gjøre noe med det, og jeg kjenner det er på tide å ta noen grep. Det er kun jeg som kan ta vare på min kropp og mitt sinn, og snu en dårlig utvikling til noe bedre. Jeg vil finne en bedre balanse, slik at jeg både kan nyte adventstid og jul med de utskeielsene som følger med, og samtidig ikke falle helt av lasset med null aktivitet og mer og mer sukker i kostholdet, for alt blir tyngre da. 

Så nå når mørketida kommer, skal jeg sørge for at den blir så fin som mulig på alle måter. Det skal bli både skumnisser, sofa og stearinlys, OG sunn mat, mosjon og mer aktivitet.

Hva gjør du i mørketida for å holde humøret og energien oppe? Del dine tips her eller i kommentarfeltet på Facebook!:-)

Bildet er tatt ut av bilruta idag tidlig. Nydelig lys på himmelen, fin start på mandagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar