søndag 1. november 2015

2 enkle middager som kan lages på forhånd

På søndagene prøver jeg å forberede uka som kommer litt, og særlig middagsplan/matplan.
Dette sparer som kjent både tid og penger, og i oppskriftene under har jeg brukt det jeg hadde i hus uten å egentlig planlegge oppskriftene på forhånd.

Det hele tok ca 1 time, og jeg satte igang etter barna var i seng, da er det arbeidsro på kjøkkenet :)
Og når vi kommer heseblesende hjem fra jobb og barnehage, er det bare å hive grytene på oppvarming, og spise og skravle i vei rundt bordet.

Første oppskrift er en slags pølselapskaus med litt ekstra smak. Personlig er ikke jeg noe særlig fan av pølser, men let`s face it, det er lettvint og en sikker vinner hos de fleste barn. Jeg vurderte å ikke ha pølsene i, og heller steke dem ved siden av, slik at jeg kunne spise kyllingfilet til, men det endte med at jeg blandet dem i gryta til slutt.

Okei, her er oppskrift:

PØLSELAPSKAUS 


1 pose lapskausblanding fra Rema1000 e.l., frossen
450 gr pølser uten skinn

1 løk
1 liter grønnsaksbuljong
Krydder som feks spiskummen, salt og pepper
Litt fersk hvitløk og ingefær

Først freses løk i olje, i ei litt stor gryte. Tilsett frossenblandingen og krydderet. Hell over buljongen. Kok opp og la alt småkoke i ca 30 min. Tilsett pølsene mot slutten. Hvis du ønsker den tykkere, kan det sikkert tilsettes litt maizenna e.l.

Denne ble god på smak pga hvitløk og ingefær.

Neste rett som ble laget er en slags cowboygryte med ekstra grønnsaker, og siden vi skal ha denne på tirsdag, har jeg likesågodt kallt den for tirsdagsgryte :)

TIRSDAGSGRYTE
 

Du trenger: 
400 gram karbonadedeig
2-3 gulrøtter
1/2 blomkål
En løk
En pakke hermetiske tomater
En pakke kidney-bønner
Krydder som feks paprikapulver, salt og pepper

Løk og gulrøtter freses i ei gryte, tilsett karbonadedeig og la den brune godt. Tilsett blomkål, hermetiske tomater og kidneybønner, og la alt småkoke noen minutter. 

Voila, ferdig. 

Denne kan nok god serveres med pasta eller ris :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar