onsdag 30. desember 2015

Kalkun til nyttårsmiddag? Latterlig enkel druesalat!



Som ribbe og pinnekjøtt er fast takst hos mange på julaften, gjelder vel det samme for kalkun på nyttårsaften. 

Apropos kalkun så mitt beste tips å stappe den full av klementiner, og hyppig helle over appelsinjuice under steking, i tillegg til "vanlig" fremgangsmåte der den gnies inn med krydder og smør/olje. Da blir den supersaftig!

Men ingen kalkun uten tilbehør, si, og her er oppskrift på verdens kanskje enkleste druesalat. ,ange sverger til waldorfsalat, men noen syns denne er litt "sær", derfor er denne druesalaten så genial, for de aller fleste liker den har jeg erfart! Og den går også utrolig godt sammen med fenalår/spekemat, kylling og annet kjøttpålegg.

Du trenger (dette burde holde til ca 6 voksne)
1 boks rømme
1 dæsj majones (liker personlig ikke for mye av det, men prøv deg frem)
Ca 1/3-dels purreløk
Saften av et par sitronskiver
1 boks blå druer
2-3 epler (kan sløyfes)

Jeg blander alltid rømme,majones,finnhakket purre og sitronsaft sammen først, i en bolle. Smak til at det ikke blir for syrlig, da kan det tilsettes litt mer majones, evt bittelitt sukker.

Deretter deler jeg opp druene (og eventuelt eplebiter) og har disse i en egen skål. Så tar jeg i litt og litt av rømmeblandingen. Jeg liker ikke at den blir for "flytende" og det kan fort bli for mye rømmeblanding. 

Så enkelt er det altså, vel bekomme!😀

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar