søndag 20. desember 2015

Ei helg helt uten stress

                       Mørketid, blås i rundvasken, ingen ser noe uansett.

Det er siste helga før jul. Det er fortsatt gaver igjen å pakke inn, vasking av hus gjenstår, det samme gjør mer pynting. Juletreet, som ikke er ekte, er hentet inn men ikke pynta enda. Og ingenting har blitt laget eller bakt på kjøkkenet. Denne helga er den første hittil i desember som er uten planer, og der begge de "voksne" i huset er hjemme samtidig. 

Igår ble jeg vekket i 9-tida av husets 5-åring, med beskjed om at nå var frokosten klar. Egg og bacon, og sjokolademelk. Jeg så at han helst ville at mammaen skulle komme seg opp av bingen, han gleda seg så til å spise. Og hva er vel bedre enn å bli vekket til ferdig frokost? Luksus! Og deretter bar det avgårde til Finnsnes med hele gjengen, ærend måtte gjøres med barna på slep. Høres ut som risikosport, men det gikk så fint. Lite folk var det også, vi fikk gjort alt som sto på lista, uten å få høy puls, lavt blodsukker eller at noen måtte gråte. 

Og så kom det en veldig hyggelig spontan invitasjon til grøt og gløgg som det ikke gikk an å takke nei til, og det ble noen veldig fine ettermiddagstimer på besøk. Barnelek og mammaer som kan skravle, det er koselig det! 

Og for 5-åringen sin del ble dagen avslutta hos "mor og far" der han har overnatta til idag. 
Kvelden igår gikk med til "Solsidan"-maraton, med litt rødvin og nesten-ferdig-pizza. 

Nå har jeg og lillemor vært oppe en stund, kost oss med frokost og barne-tv, og selvsagt kaffe på mor. Huset er helt rolig, og jeg kan blogge litt mens hun er langt inni "Drømmehagen" :-) Senere idag er det grøtfest i bygda, da vanker det forhåpentligvis et besøk av nissen. Stor stas 4 dager før julaften, viktig å få gjennomgått ønskelista en siste gang! 

Jeg lurer på om stemninga hadde vært like god hvis vi ikke hadde vært så rolige nå i førjuls-stresset? Stressede foreldre og spente barn, det tror jeg ikke er noe god kombinasjon. Jeg blir litt lei meg når jeg ser tendensene rundt omkring på butikker nå på denne tida. Voksne som er røde i toppen, som kjefter på hverandre og på barna, og det hele ender med hylgråting. 

Jeg er selv typen som lett kan bli både stressa og småsvett når det er mye som må på plass, men prøver alltid å puste godt ned i magen og beholde en noenlunde ro utenpå for å ikke dra barna med i dragsuget. Og hvis jeg har muligheten, drar jeg aller helst alene når det er mye som skal handles inn eller gjøres, eller som igår, at vi er 2 voksne. 

Jeg tror ingen får noe god opplevelse av førjulstiden hvis den kun blir assosiert med stress og "mas". Vi som er voksne bør tenke litt over hvor mye vi kan påvirke stemninga ved måten vi opptrer på, og at barna har masse spenning i seg på denne tiden. Da kan det fort "bikke" over, og kanskje det blir litt bedre for alle hvis man prøver å bevare en viss ro oppi alt? 

Jeg har ihvertfall konkludert med at det ikke er verdt det, å slite seg halvt ihjel for å innfri forventninger om ei perfekt jul som for mange innebærer at huset er vaska fra innerst til ytterst og at minst 7 slag er bakt.  Hva er vitsen? 

Nei, ro helt ned, spis god mat, godterier og kjøp ferdige kaker hvis det er en viktig del av julefeiringa. Dra over gulvene med JIF-våtmopp, hiv alt rotet inn på et rom som ingen bruker uansett. Det er mørketid, så hybelkaniner kan enkelt skjules, pass på å ha rikelig med god stemning og eventuelt god julelukt i huset, så blir folk så glade at de ikke tenker på å sjekke om du har vaska kjøkkenskapene :-D 

Nyt søndagen!
      Treet har kommet inn, snart skal det pyntes

Pysjamasen er på så lenge som mulig.
Servér besøkende en god kopp kaffe med noe godt å bite i, så glemmer de å sjekke om sølvpussen er gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar