torsdag 14. mai 2015

Ut av hodet, ned på papiret

Etter jeg ble 2-barnsmamma har det skjedd noe veldig drastisk med hukommelsen. Det er akkurat som om hjernen ikke takler å langtidsplanlegge eller huske hva som skal skje, og det føles som jeg konstant går rundt og frykter at noe er glemt. Og noen ganger har avtaler skjært seg pga hukommelses-svikt, og det er jo ikke særlig bra. 

Derfor har jeg blitt en racer på liste-skriving og kalender-oppføringer. Og ikke av den "nymotens" digitale sorten, neida, her må det penn og papir til. Når jeg bruker litt ledig tid på å notere ned, oppdatere og dobbeltsjekke at jeg har noenlunde kontroll, kjenner jeg at det "letter trykket" i hodet, og jeg slipper unna følelsen av at hjernen konstant jobber med å lagre ny informasjon. Sånne gode vaner vil forhåpentligvis føre til en mindre stressa og mer tilfreds mamma, kjæreste, venninne og etterhvert kollega. 

Til alt overmål har det tilfeldigvis blitt en noe hektisk 2.halvdel av mai i år. I løpet av de neste 2 ukene, skal følgende skje: 17.mai ( hvilket betyr baking og få finstasen på stell) , legetime på Sofie, min bursdag, frisørtime, tannlegetime på William, Grand Prix-fest/bursdag, Sofie sin dåp, helsesøstertime, fotografering i barnehagen, behandling hos kiropraktor/fysioterapeut, William sin bursdag og påfølgende barnebursdag/familiefeiring.

Alle disse små og store begivenhetene ville jeg ikke hatt sjans til å husket uten en praktisk kalender. På denne, som henger på veggen, fører jeg opp alt som skal skje, og så har jeg i tillegg ei notatbok der jeg supplerer med huskelister. Slettes ikke sikkert listene kommer til nytte, men du verden, det gjør underverker for hodet. Så nå er "minnebrikken" foreløpig tom, og mor kan gå til sengs og lade seg opp til en ny dag. Hvile er nemlig også høyst nødvendig :-)

PS: kalenderen er kjøpt på nett hos MsHay, her er direktelink; 
http://www.mshay.com/collections/bestselger/products/familiekalender


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar