tirsdag 12. mai 2015

Jordbær som healing

Idag da jeg hentet i barnehagen, ble jeg møtt av en gråtende 5-åring som hadde tippet på sykkelen, og fått et lite, blødende sår på fingeren. Såret var plastret, og jeg fikk streng beskjed om å være ytterst forsiktig med å komme borti såret, samtidig som hånda ble holdt opp for sikkerhets skyld.

Småsnufsende gikk han ved siden av meg til bilen, og selv om jeg vil påstå skaden var av den helt ufarlige sorten, verka det jo litt i mammahjertet. Svak som jeg er, foreslo jeg at han kunne teste om fingeren fortsatt virka som den skulle, ved å spille litt playstation før middag. Han elsker playstation, og vi har innført ganske strenge regler, så vanligvis er det aldri spilletid i ukedagene. Ikke overraskende virka det som om gutten kvikna litt til, gråten avtok og det var kun litt hulking igjen. "Ja,mamma,eg trur eg kan klare å spælle litt" , svarte han tappert. Og jammen var det ikke verre enn at fingeren fungerte helt som den skulle, sett sånt!

Da vi hadde spist middag, kom jeg på at jeg hadde nok en liten overraskelse på lur. "William", ropte jeg fra kjøkkenet. "Er du sikker på at du ble helt mett?" Gutten kom løpende for å se hva som var grunnen til å lure på noe sånt, og da han oppdaga hva jeg var i ferd med å ordne til, var det som julaften og bursdag på samme dag. "Joooooooooordbææææææææææææææææær", jublet han. "Men, William, er du sikker på det går bra å spise jordbær med den fingeren da?", spurte jeg bekymret. "Ja,mamma, no har eg ingenting ondt længer, se bare, eg kan bøye fingern og allt" var svaret.

Så tenk det, jordbær virker altså helende på blødende skrubbsår, nå står ikke verden til påske! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar