lørdag 16. januar 2016

Sunn junk-food




Denne middagen som ble laget sist lørdag, ble såpass vellykket at det er lagt inn ønske fra mannen om reprise idag. Og det er en god grunn til å dele oppskriften med flere tenker jeg! Dette er en sunn variant av "junk-food"-retten hamburger og chips.

Jeg har ikke (selvfølgelig) tatt noen bilder mens jeg lagde dette sist helg, men her kommer oppskrift og fremgangsmåte, dét er jo det viktigste :)

Til burgerne trenger du: (laget til 2 voksne)
400 gr karbonadedeig
0,5 løk
Noen dråper worchestersaus
Salt&Pepper
1 ts maizenna
1 egg

Kjøres i kjøkkenmaskin eller røres sammen til alt er god blandet. Klappes flate i pannen under steking. 

Til "chipsen" trenger du:
En søtpotet

Skjæres opp i strimler. Ha dem oppi en bolle og hell over litt olje, krydre med salt og pepper, vend oljen strimlene godt inn i oljen. Spre utover stekebrett med bakepapir, stekes på 220 grader i ca 20 min.

Til burger-brødene trenger du:
1-2 egg
2 ss sesamfrø
1 ss solsikkefrø
1 dl vann
1 ts bakepulver
Havremel til ønsket konsistens

Rør godt sammen, og lag små boller på stekebrett som trykkes flate. Brukte 2 stk pr burger, en for bunn og en for topp. Stekes på ca 200 gr i 15-20 min, følg med. 

Jeg stekte begge brettene samtidig, da må selvsagt steketiden forlenges noe. 

Serveres med salat og gjerne litt ost på toppen av burgeren for cheeseburger-elskere. 
Sylteagurk, lettrømme og sweet chili-saus er også sikre vinnere! God middag :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar