søndag 17. januar 2016

Statusoppdatering på prosjekt "bedre livsstil"




Da er det plutselig søndagskveld igjen, og snart er faktisk januar på hell, sånn føles det ihvertfall når vi har passert midten av måneden og man vet at ukene bare flyr avgårde. Helgene er dyrebare når vi får så lite tid sammen med barna ellers i uka, og det aller beste nå for tiden er å ikke ha så mange planer og slippe å tenke på å skulle rekke noe.

Men jeg tenkte å komme med en oppdatering på hvordan "livsstil-prosjektet" mitt går, nå har det jo gått snart 2 uker allerede! Som jeg har fortalt om tidligere, begynte jeg på C9-kuren - et 9-dagers opplegg, som jeg skrev litt om her ,  da var jeg på dag 6. Sist tirsdag var siste dagen, og jeg må si at det har gått over all forventning. 10 cm mindre i midjen, 2 kilo i minus og mye bedre søvn, mer energi og ikke minst er søtsuget betydelig redusert. All mulig grunn til å fortsette med gode vaner, dog med flere måltider.

Jeg ønsker ikke å henge meg altfor mye opp i kalorier, men er bevisst på at jeg får i meg næringsrik mat med både proteiner, karbohydrater og fett. Jeg bruker en app som heter Lifesum som er veldig enkel å bruke, der man kan legge inn hva man har spist, og så viser Lifesum sammensetningen i måltidet og gir en "bedømmelse" på om det er riktig sammensatt. Jeg kommer til å bruke den en stund fremover nå når jeg skal få på plass nye kostholdsvaner.

Jeg innser at det krever mye jobbing, særlig med hodet, det er jo der alt begynner slik jeg ser det. Planlegging, motivasjon og viljestyrke, alt sitter i hodet. Derfor er det ikke "bare" kosthold og trening, det er minst like mye det innvendige, det mentale. Jeg merker at ingenting går av seg selv enda, og det er farlig fort å ramle tilbake i gamle mønster, særlig i helgene. Men jeg tenker også at jeg ønsker en balansert livsstil fremover, ikke et liv helt uten sukker eller et strengt regime. Derfor er det åpent for noen utskeielser i helgene, men det gjelder å stoppe i tide, og mye tidligere enn før. Det betyr ikke å fråtse fredag, lørdag og søndag, men heller være veldig bevisst på hva som skal inntaes, og i hvilken mengde.

Og tidligere i uka ble det brått stopp i trening, som jeg egentlig hadde planlagt å gjøre 30 minutter hver dag. Kroppen ga klar og tydelig beskjed om å få restituere i form av et par migreneanfall, og det går det ikke an å trosse, det vet jeg fra tidligere. Søvn, avslapping og å roe tempoet ned noen hakk er det eneste som nytter, helt til det kjennes greit ut igjen. Så denne helga har gått til mye soving og bare bitte litt mosjon i form av en gåtur igår og en liten økt på 20 minutter idag.

Jeg har en ting klokkeklart for meg: Jeg skal ikke gi opp! Selv om det kommer noen "tilbakefall", nedturer eller at jeg tvinges til å endre litt på planene - jeg skal ikke gi opp. Får jeg ikke trent, nei vel, da henter jeg meg heller inn, og nyter å lese, se på TV, ta et bad eller sove på sofaen hvis det må til. Sprekker jeg på en sjokolade, ja vel, da skal den sjokoladen nytes til det fulle og så fortsetter jeg kostholdsplanen likevel istede for å tenke at nå er alt ødelagt.

Jeg ønsker fremfor alt en balansert livsstil, der både hode, kropp og sjel skal ha det bra, jeg har ikke tro på å være for streng mot seg selv, og gå rundt med dårlig samvittighet og dårlig selvfølelse. Jeg har 2 barn som jeg vil være den beste mammaen jeg bare kan til, og som er en stor motivasjon til å jobbe for mer energi og overskudd.

Det er nok altså for tidlig enda til å kunne fortelle om store og varige endringer, men jeg vet at dette er bare begynnelsen, perspektivet er på langsiktige, gode resultater og jeg ønsker å dele både oppturer og nedturer her på bloggen, som jeg har skrevet tidligere.

Nå går øynene i kryss, til tross for mye søvn i helga, så da er det bare å finne bingen - men dette var altså en statusrapport og en bekreftelse på at prosjektet fortsetter i beste velgående :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar