onsdag 6. januar 2016

Godt i gang med nyttårsforsetter

Som jeg skrev i dette innlegget i romjula om "et par" nyttårsforsetter for dette året, og jeg kan herved informere om at det hittil går ganske så bra med opptil flere - ja, og så har jeg nok kanskje sprukket på noen allerede som for eksempel å skrive blogginnlegg hver dag. Men jeg mister ikke motet selv om ikke alt lar seg gjennomføre, og jeg gir definitivt ikke opp på å gjøre mer av det jeg syns er lystbetont! (Og angående blogginnlegg; hvis det teller med påbegynte blogginnlegg som ikke har rukket å bli ferdige, er det allerede skrevet opptil flere pr dag!)

Den kanskje største endringen i år, er å virkelig gå beinhardt inn for å etablere en ny livsstil. De siste årene har det sklidd ut både her og der, jeg har gjort noen mer eller mindre gode forsøk på å få til noe, men det har bare blitt halvveis og så har det vært tilbake til "samme gamle". Flere som kjenner seg igjen? Vel, jeg ønsker med dette å bevise overfor alle i tiden fremover, at det GÅR AN!

Først litt om mitt utgangspunkt så du skal forstå at det lar seg gjøre for alle:
-Altfor glad i typisk NEI-mat som sjokolade, potetgull, ostepop, altfor masse ost på pizzaen eller kanelboller laget med ekte smør. Jeg kan fint klare å holde meg hele uka, men når man tar igjen en solid dagsrasjon for hver ukedag på 2 dager i helgene, holder det ikke mål.

-Når jeg står ovenfor nevnte go´biter, forsvinner all dømmekraft og viljestyrke. "Åja,nei,se har du ferske kanelboller?! Åh, det er det beste jeg vet!" - og så spiser jeg. Og glemmer både ukedag og kostholdsplan.

-Har ellipsemaskin og annet treningsutstyr hjemme, men det har en lei tendens til å bli "oversett" i lange perioder.

- Jo flere "vondter" som oppstår av altfor mye stillesitting og altfor lite bevegelse,  jo mer knirkete leddene blir, ryggen verker eller nakken stivner - dess flere unnskyldninger for ikke å gjøre det eneste rette for at det skal bli bedre.

Det er i bunn og grunn en evig jakt på balanse, det skal jo ikke bli for fanastisk heller. Så, nå har jeg begynt på reisen, og jeg både gleder og gruer meg - ikke minst til å dele oppturer og nedturer.

Jeg er i dag på 3.dagen av en slags "kick-start" etter alle utskeielsene i jula, og i programmet jeg følger (som går over 9 dager) er det veldig lite inntak av mat men en del tilskudd som er bra for at kroppen skal jobbe godt i prossessen. Særlig de første 2 dagene er ganske tøffe, men det har gått så mye bedre enn forventa. I dag har det vært mer inntak i mat igjen, og det var himmelsk godt med en bedre middag som besto av fiskekaker, potet, gulrot&søtpotetmos, en dæsj rømme og en dæsj kryddersmør. Det ble ikke sagt mange ordene fra min kant under måltidet.

Den nyvunne energien førte også til en kjempegod halvtime på loftet, på ellipsemaskinen med god musikk på øret. De første 20 minuttene var egentlig ganske kjipe, det var ikke lett å komme igang etter et altfor langt opphold. Men, magien med god musikk er at de gir deg det lille ekstra når du virkelig trenger det. Så da jeg peste på 20.minuttet, og den ene glad-sangen etter den andre dukket opp i headsettet, kom energien snikende, og jeg kunne avslutte med en fantastisk følelse. Og det er jo da jeg husker hvorfor man skal trene, hva endorfiner utløser i kroppen.

Så med et særs optimistisk syn på fortsettelsen, avslutter jeg her med at dette skal bli Året, Året der jeg skal finne balansen i livet, omfavne livsgleden og hverdagsgledene enda mer og dele raust underveis!:) 





Blogging fra sofakroken,Sondre Justad med nydelig musikk på TV. Trening gjennomført,pleddet er på - lite kan slå dette.


9-dagers programmet leses og følges nøye, ingen unnasluntring eller juksing!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar