onsdag 17. juni 2015

På tide å ta seg sammen

I det siste har det sklidd helt ut med både blogging og andre ting jeg har hatt lyst til å prioritere, men likevel ikke gjort. Det tekniske rundt blogging er foreløpig ikke så god på, men håper å finne ut mer etterhvert, jeg kan ikke la det stoppe meg fra å skrive - da får heller veien bli til mens jeg går :)
Og det er kanskje bra å begynne på et relativt lavt nivå, for da kan det vel bare gå oppover?!

Jeg har ikke skrevet så veldig mye om hva jeg tenker bloggen skal handle om. Selv om jeg er 2-barnsmamma og midt i den mest hektiske småbarnsfasen, blir det nok ikke så veldig mange innlegg om barn, mammaliv osv, altså ikke en ren "mammablogg". 

De siste årene har jeg merket at kroppen har forfalt litt, to tøffe svangerskap, hektiske dager og feilprioriteringer av ledig tid må nok ta mesteparten av skylda. Jeg ønsker å snu en ond sirkel, og dele mine erfaringer - og forhåpentligvis inspirere noen flere til å gjøre noen litt bedre valg i en hektisk hverdag, slik at energi og overskudd preger dagene mer enn slapphet og følelsen av å ikke mestre hverdags"kaoset" . Mosjon og kosthold vil naturlig nok ha betydning, men også alt mulig annet jeg tror man trenger i livet for å hente energi. For eksempel gode venner, et deilig kveldsbad, fredagsfølelsen, evnen til å "kose seg" og glede seg over småting, masse humor og galgenhumor, omprioritere der det trengs, gi litt mer f i det man ikke får gjort så mye med, forenkle hverdagen ved smarte triks i heimen, rett og slett gjøre livet så enkelt som mulig for seg selv og andre. Balansen mellom plikter og det en har lyst til å gjøre kan ofte være vanskelig å finne. Samtidig skriker ikke kroppen av glede med tanken på feks trening nå om dagen, men jeg vet jo at det er viktig og nødvendig for å fungere bedre. 

Klarer jeg å snu trenden fra "litt for glad i sofaen" til å finne gleden i trening/mosjon? Utgangspunktet nå tror jeg mange kan kjenne seg igjen i; vond rygg, stive, til tider betente og hovne, ledd, tusenvis av unnskyldninger for å ikke komme i gang med hva det enn måtte være, til tider humørsyk og ofte hodepine. 

Jeg er overbevist om at hvis jeg klarer å finne en vei til en bedre livsstil, ja da klarer ALLE andre det også, uten at jeg har tenkt å bli "helt helseguru". Bloggen vil derfor være min nådeløse rapportering av hvilke gode,og dårlige, valg jeg tar og forhåpentligvis en motivasjon til å ta flest av de gode valgene :) 

Små endringer kan gjøre store forskjeller. Jeg starter derfor med å rydde, kaste, selge og gi bort klær og ting som ikke er i bruk lenger. Et mer ryddig hjem gir et ryddig hode, og mer "plass" til andre og bedre prioriteringer. Dernest er det å få kroppen litt igang med å bevege meg mer. Jeg får for tiden litt hjelp av fysioterapeut til å trene riktig, og begynner helt på scratch med enkle og mange repetisjoner av gode øvelser for kjernemuskulatur i bekken, rygg og mage. Kostholdet er også "under lupen"; mindre sukker, mer næringsrik mat med mye proteiner og sunne fettkilder. Forhåpentligvis vil disse små endringene føre til en god sirkel, og jeg deler alt her på bloggen. 

Fant ikke noe passende bilde for innlegget, så teksten får stå for seg selv denne gangen :-) 
Ha en fin kveld videre - disse gode kveldstimene etter roen har senket seg i huset er dyrebare!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar